Islay reis 2014

Islay trip 2014 (5-10september)
Vrijdag 5 september was het dan eindelijk zo ver, onze ‘roadtrip’ Schotland kon beginnen. Samen met mijn vader en mijn oom met eindbestemming Islay. Vrijdagmiddag vertrokken we met de boot van IJmuiden richting Newcastle. Gezellig met de avond boot, lekker eten aan boord en overnachten in een veel te kleine gehorige hut. Op de boot aangekomen bleek dat we in de winkel whisky konden proeven. Dit bleek onbeperkt en gratis en er werd lustig op los geschonken. Ook de duurdere flessen en exclusieve reisproducten werden flink aangeboden, DIKKE PRIMA!

De volgende ochtend na het ontbijt konden we de boot af en begon een prachtige reis. Nadat we Edinburgh voorbij waren begon de natuur steeds mooier en mooier te worden. Gaande weg kwamen we langs prachtige lochs en mooie dalen. Onderweg besloten we dat we tijd genoeg hadden om een klein stukje om te rijden en om even snel bij Oban aan te gaan. Prachtige stadje hoor, Oban. De distilleerderij staat midden in het centrum en ziet er erg mooi uit. We bleken toch wat minder tijd te hebben en zijn even heel snel binnen geweest. We moesten ons haasten richting Kennacraig waarvan onze boot vertrok richting Port Askaig op Islay. Onder een prachtig ondergaande zon zagen we Islay steeds dichterbij komen. Toen de zon volledig onder was reden we van de boot.

Na 30min. rijden kwamen we bij onze B&B aan, prachtig gelegen aan de baai van Port Ellen. De volgende ochtend werden we wakker met een zonnetje en bleek het uitzicht prachtig te zijn vanuit de tuin bij het B&B. Het was bijna nooit zulks weer op Islay werd ons verteld en we hebben maar aangenomen dat we dit verdiend hadden. Na het ontbijt zijn we richting Laphroaig gegaan. Vanaf Port Ellen was dit 2,5 miles, een mooie ochtend wandeling langs de kust was wat volgde.

Laphroaig (Dag 1)
Eindelijk kwam onze lang verwachte droom uit, een bezoek aan Laphroaig. Alleen het lopen over de laan naar de gebouw was al bijna magisch! Aangekomen in het visitors center boekten we de meest uitgebreide tour en dat was een die ons bij zal blijven. Na een bezoek aan de moutvloer (jaja ook zelf nog even mogen draaien) kwamen we in de kiln aan via een paar gangen kwamen we in het industriële hart van de distilleerderij. Langs de stills en de spirit safe kwamen we via de binnenplaats bij warehouse no1. Helaas mochten we niet naar binnen maar konden we wel even door de tralies naar het vat kijken van Prins Charles. Bij Warehouse No1. lagen 3 vaten op ons te wachten om te proeven waarna we de keuze uit een mochten maken en daar zelf uit het vat ons eigen flesje mee te vullen. Na deze prachtige rondleiding kwamen we terug in het visitors center. Het was daar zo gezellig dat we zeker nog een uur zijn blijven hangen, diverse soorten whisky geproefd hebben en nog kunnen genieten van een heerlijk stuk zalm. Na nog even genoten te hebben van het weer aan de prachtige baai besloten we onze reis verder te zetten richting Ardbeg. We moesten keuzes maken dus hebben we Lagavulin alleen even snel aangedaan om te kijken.

Ardbeg
Na ons avontuur bij Laphroaig kon het voor ons haast niet beter worden, nou daar zijn we ook van terug gekomen. Ten eerste was het prachtig weer, wind stil en een heerlijke zon. Na zeker 30min heerlijk aan de baai op een rots hebben gelegen zijn we gaan lunchen en het beroemde lunchcafe van Ardbeg. Zittend tussen diverse nationaliteiten en in een oud gebouw komt de hele belevenis op je af. Na het boeken van een simpele tour kregen we een super goede uitleg van een zeer deskundig persoon welke alles heel erg helder kon vertellen. Afsluitend hebben we nog even heerlijk wat zaken geproefd. Na dit avontuur hebben we de taxi naar Port Ellen genomen om verder nog even in alle rust te genieten van de rest van de middag. Aankomend in Port Ellen kwamen we in de haven terecht in een feestelijke omgeving. Het bleek een lokaal feest te zijn waarbij de mannen op een soort haai vissen. We zaten heerlijk tussen de ‘lokalen’ en hebben genoten. Na in de avond heerlijk te hebben gegeten en op onze kamer nog hebben genoten van een paar whisky’s ging de lamp uit.

Een drukke tweede dag
Na een heerlijk nacht slapen en wederom een prima ontbijt hadden we een drukke dag op het programma. Eerst weer terug naar Laphroaig om ons plot te bezoeken, ons vlaggetje te planten en om onze ‘rente’ (een klein flesje) te innen. Na even zoeken en uiteraard wat foto’s ging de reis verder richting het Kildalton Cross, een prachtig Keltisch kruis bij een ruïne van een oud kapelletje. En weer door! Even gestopt bij Lagavulin. Daarna door naar Bowmore om even snel te kijken en een kop koffie te pakken. Even naar de pier voor wat foto’s en toen richting Oa. Nadat we een prachtige vuurtoren hebben bekeken, welke op een prachtige plek aan de baai stond. Na een mooie rit over een single road door de ruige natuur bleek de wandeling naar het America Monument te ver te zijn. We zijn verder gereden naar Portnahaven, Port Wemyss en Port Charlotte waar we nog twee mooie vuurtoren hebben gezien en heel wat natuurschoon. Het werd wel weer tijd voor whisky.

Kilchoman
Omdat de tour bij Kilchoman bekend staat als leuk en omdat het de kleinste distilleerderij op Islay is willen we hier zeker even langs. Omdat het al redelijk aan het einde van de middag was reden we Bruichladdich eerst voorbij. Na weer een spectaculaire rit door het ruige Islay landschap kwamen aan bij Kilchoman. Het is een echt boeren bedrijf, ze doen alles zelf hier. Na dat we een leuke tour hadden gedaan konden we even kijken hoe het bottelen ging bij Kilchoman, ook dit doen ze zelf. Daarna hebben we nog even kunnen genieten van een paar hele lekkere whisky’s, waaronder een hele fijne Islay peated whisky welke ook nog op een Sherryvat is geëindigd. Na dit avontuur was het tijd om de rit terug te maken naar Bruichladdich.

Bruichladdich
Bij aankomst waren er helaas geen tour meer te boeken, jammer want Bruichladdich zag er veelbelovend uit. Ze hebben een heel gezellig visitors center. Na wat rondlopen en genieten van de geuren die er hingen kwam ik aan de praat met een jonge vent uit Amerika en zijn vriendin uit België. Op een of andere manier verbind whisky. Met iedereen met wie je een praatje maakt is het eigenlijk gelijk goed als je het over whisky hebt, heerlijk. Na ook hier het nodige te hebben geproefd zijn we op weg gegaan richting Bowmore waar we wat wilden gaan eten. De zonsondergang ging kalm en daarom besloten we nog even door te rijden om Loch Finlaggan te bezoeken, gelukkig maar. Wat een prachtige historische locatie, als je daar rondloopt je ogen dicht doet en probeert te voelen wat daar allemaal is gebeurd, WOW!! Na dit prachtige bezoek reden we terug naar Bowmore waar we in het beroemde Bowmore Hotel heerlijk lokaal hebben gegeten, met uitzicht op de meest gevulde whisky bar ik ooit heb gezien. Helaas daarna terug naar Port Ellen naar ons B&B op tijd onder de wol en om 05:15 eruit!

Aan alles komt een einde (dag 3)
Na HEEL vroeg ons B&B te hebben verlaten, helaas zonder ontbijt (maar dat kon op de boot) reden we in het donker richting de haven van Port Askaig. Vaarwel mooi eiland we komen zeker nog een keer terug! Na een adembenemende zonsopkomst op Loch Tarbert kwamen we aan in Kennacraig en vandaag vertrokken we weer richting Newcastle. Onderweg was het weer even mooi als de heenreis, misschien nog wel mooier. Langs een paar (voor mij) hele hoge bergen en prachtige dalen en langs een paar uitzonderlijk mooie lochs waaronder, Loch Lomond. Door naar de boot en toen de lange reis weer terug.

Terug kijkend op een fantastische en onvergetelijke reis ben ik heel blij dat ik deze reis heb kunnen maken en helemaal samen met mijn vader erbij. Dit vergeet ik nooit meer en ben na deze reis nog meer van whisky gaan houden en fan van de Schotten en hun prachtige land.